Utbytesprogram ger erfarenhet för livet

Utbytesstipendiaten Anna Laura Roesler från Brasilien, utanför Kyrkans hus i Malmö.

Att få komma ut i världen, pröva vingarna och uppleva något nytt är något som många unga människor drömmer om. Idag finns flera möjligheter för unga att få se sig om i världen och möta nya människor. Språkresor och olika typer av utbyten eller volontäruppdrag utomlands lockar många. Vad kan Svenska kyrkan spela för roll i det viktiga arbetet med att förse unga med möjligheter att mötas, växa, upptäcka och utvecklas?

Svaret finns att hämta i Svenska kyrkans eget utbytesprogram: Ung i den världsvida kyrkan. Genom stipendieprogrammet skickas ungdomar ut från hela Sveriges till olika samarbetskyrkor i andra länder. I programmet ingår också församlingarna får ta emot ungdomar från andra länder, så att de får upptäcka svensk kultur, samhälle och kyrkoliv.

Varje höst sänds ungdomar från Svenska kyrkans olika stift ut i världen, och under vårterminen tar Svenska kyrkans församlingar emot unga från andra kyrkor från hela världen. Alla utbytesdeltagare får bo i värdfamiljer i landet de besöker, vilket ger en unik chans att mötas på riktigt.

Stipendiaten Anna tillsammans med Husie kyrkas internationella grupp, som precis lyssnat till föredrag om Brasilien.

Från södra Brasilien till Linköping och Skåne

Det är en ovanligt varm maj-eftermiddag i Malmö. Måsarna skriker ovanför oss och den salta vinden från Öresund gör att servetterna på bordet dansar. Anna och jag dricker kaffe och pratar om hennes tid som utbytesdeltagare i Sverige. Anna störs inte av värmen, och det var bara några veckor sedan hon fick uppleva snö för första gången i livet.

Anna spenderar tre vårmånader i Sverige, den första perioden i Linköping, den andra i Malmö där S:t Matteus kyrka är ”basen”. Anna Laura Roesler är en 20-åring från Joaçaba i Södra Brasilien. Hon arbetar med grafisk design på ett litet företag som tillverkar gratulationskort, samtidigt som hon studerar design och reklam. Hon är också en aktiv medlem i sin lokala kyrka som är en del av Brasiliens lutherska kyrka – Igreja Evangélica de Confissão Luterana no Brasil – IECLB.

I det multikulturella Brasilien finns flera olika kyrkor och samfund. IECLB är den största lutherska kyrkan, med över 700 000 medlemmar. Södra Brasilien och IECLB är europeiskt präglat, och har stora likheter med tyska och svenska lutherska kyrkor. Men det finns också skillnader, berättar Anna.
– En sak som jag tänkt på är att vi inte har så många aktiviteter under veckodagarna i vår kyrka. Det är fint att det finns så mycket att göra i kyrkan under veckan här i Sverige. En annan stor skillnad är att vi inte har så många anställda i kyrkan. Oftast är pastorn den enda anställda i kyrkan, alla andra är volontärer.

Så mycket av arbetet i kyrkan görs av församlingsmedlemmarna?
– Precis. Jag spelar flöjt i kyrkan, hjälper till med barnverksamheten och allt möjligt. Men en sak som är gemensam för båda kyrkorna är fikastunderna! Det heter inte fika i Brasilien, men i min kyrka är det viktigt att sitta ner tillsammans och dricka och äta något sött, precis som här.

Stipendiaten Anna Laura Roesler spelar flöjt under en gudstjänst i S:t Matteus kyrka.

Olika men ändå lika

Anna är en av sexton utbytesdeltagare som spenderar våren i Svenska kyrkan-församlingar över hela landet. De övriga ungdomarna kommer från andra brasilianska städer, och från Costa Rica, Filippinerna och Tanzania. Anna berättar att det är spännande och utmanande att vistas i en helt främmande kultur. Det är första gången hon är utomlands. Men hon njuter av varje dag.
– Jag älskar att lära känna mina värdfamiljer, möta ungdomsgrupperna och alla andra utbytesdeltagare från hela världen. Det bästa med utbytet är att få möta så många olika människor, att lära sig mer om världen och om kyrkan. Jag har fått fantastiska vänner under den här resan. Jag älskar att se hur vi är så lika och kan bli så nära vänner, trots att vi kommer från så olika ställen och bor långt ifrån varandra. Vi kan hitta enhet och vänskap, både som personer och som kyrka.

Utbytesdeltagare och handledare är på utflykt till ett kosläpp i norra Skåne.

Musik, mässor och möten

I S:t Matteus kyrka har Anna känt sig som hemma från första stund. Mötena har varit spontana och innerliga och Anna har fått medverka i gudstjänsterna. Hon berättar också om hur mycket hon tycker om sin värdfamilj, och umgänget med dem i lägenheten i Slottstaden med utsikt över Ribban. Det syns i ögonen hur mycket hon menar det när hon säger att hon kommer sakna sin värdfamilj och sin Malmöförsamling.

Sista dagen på utbytesperioden för stipendiaterna i Lunds stift är också Annas födelsedag. Här firas 21-årsdagen på tågperrongen, strax innan tåget mot Stockholm avgår.

Vilket är ditt favoritminne som du tar med dig hem från utbytestiden?
– Ett av mina vackraste minnen från Sverige är av att lyssna till vacker musik under en kvällsmässa. Alla människor jag mött, jag tar med minnen av var och en av dem. En annan häftig sak har varit att få berätta och om mitt land och min kyrka och se hur människor blivit intresserade, på samma sätt som jag var intresserad av att lära mig mer om Sverige. Det är interchange (utbyte)! Det var väldigt speciellt.

Text och Foto: Agneta Hansson, handledare i programmet Ung i den världsvida kyrkan.

Om Anna Laura Roesler

Ålder: fyllde 21 år i maj, på den sista dagen av sin vistelse i Skåne
Familj: Mamma, pappa, en syster och en bror
Bor: I Joaçaba i södra Brasilien
Sysslar med: Arbetar med grafisk design, studerar marknadsföring, spelar flöjt, fotograferar, samt är aktiv i den lutherska kyrkan i Brasilien.

Om programmet "Ung i den världsvida kyrkan"

Programmet har utbyte med fem länder; Brasilien, Costa Rica, Filippinerna, Tanzania och Sverige. Varje höst skickas cirka 15 deltagare från Sverige, och varje vår kommer lika många deltagare från samarbetsländerna hit till Sverige.
Programmet har funnits i olika skepnader sedan 1990-talet. De som söker till programmet ska vara mellan 18-30 år och vara eller ha varit aktiv i Svenska kyrkan på något sätt samt ha ett intresse för internationella frågor.
Läs mer om programmet Ung i den världsvida kyrkan

Vill du ansöka?

Är du ung och redo att möta en annan kultur, upptäcka ett annat samhälle och dela livet i en annan kyrka? Sista ansökningsdag för Ung i den världsvida kyrkan är den 13 mars 2019!
Läs mer om hur du ansöker till Svenska kyrkans utbytesprogram