”Du skall inga andra spel hava jämte mig”

Det blev en fin tredjeplats för team 3 i tävlingen Drivhuset24 på Malmö högskola. Uppdraget var att utveckla en digital produkt för 12-åringar, en produkt som på ett spännande sätt lär ut och berättar om kyrkans budskap. Detta skulle vara färdigt inom 24 timmar.

Katarina Vaarning, församlingsherde i Husie kyrka och ansvarig för projektet från Svenska kyrkans sida, är glad och stolt.
– Det är jättekul att få tillgång till studenterna som ser på kyrkans budskap utifrån. De har gjort en seriös och grundlig research och resultatet är genialt, säger hon.

Rikke Karsten, Henrietta Köhler, Nick Rutley, Yuliya Vatsova, Hannah Nilsson och Eva Due kände inte varandra innan de tussades ihop för att på ett dygn åstadkomma underverk. Drivhuset satte samman team av studenter med olika inriktning. Studenterna i team 3 läser visuell kommunikation, hörskoleingenjör med inriktning produktutveckling och design, produktionsledare inom media och grafisk produktion och interaktionsdesign. Denna kombination visade sig vara perfekt i sammanhanget.
– Vi följer samma spår, men har olika kompetenser. Detta hade kunnat vara ett företag. Vi är ett dreamteam! säger Rikke Karsten.

Torsdagen den 11 mars kl 11.00 fick studenterna reda på vilket team de skulle tillhöra. Då lottades även alla case ut. Team 3 fick möta Katarina Vaarning som presenterade uppgiften. Teamet hade ”warm-up” i Sky bar på Malmö Live för att lära känna varandra och de andras starka och svaga sidor. Sedan var det bara att köra!
– Vi var inte så insatta i Svenska kyrkan. Det är bra på ett sätt, då kunde vi tänka som er målgrupp, säger Henrietta Köhler.
– Min första tanke var att det var svårt, men då var det jättebra att prata med Katarina, säger Hannah.

Dygnet var upplagt enligt ett schema. Det första momentet var research, sedan var det brainstorming, därefter skulle studenterna spika sin idé. När idén var färdig var det dags för finslipning av idén och slutligen skulle de förbereda sin pitch. Vid det laget var alla ganska trötta.
– Drivhuset erbjöd oss hjälp av coacher. Att utnyttja dem gav värdefull information. Det är lätt att bli blind för sitt eget arbete, särskilt under tidspress, säger Rikke.

För hur pratar man med en 12-åring? Hur når man fram? Studenterna gav sig till minnes vad de själva tyckte och tänkte när de var 12 år. Någon frågade sin mamma som är mellanstadielärare. 12-årsåldern är tiden när kompisarna börjar bli lika viktiga – om inte viktigare – än föräldrarna.

Vad kom de fram till, dreamteam 3? Vad hittar man en 12-åring? Jo, i spelet Minecraft!
– Du kan ha en egen server i Minecraft och skapa en egen miljö. Kyrkan kan alltså ha ett eget spel. Du kan stänga av chatten eller lägga på filter så att till exempel inga vapen visas. Det är något i Minecraft som 12-åringar gillar. Du samlar poäng och kommer vidare i spelet samtidigt som du är social. Om Jesus återuppstår får du extrapoäng! säger Nick Rutley.

– Det är viktigt att spelet är socialt. När du är 12 år har du fokus på vänner. Barnen kan också utveckla spelet själva, säger Eva Due

Är Minecrafts kantiga design ful eller snygg? Om det råder delade meningar.
– Det finns en charm i Minecraft. Och alla minns hur skönt det är att bara hänga med sina kompisar en stund och spela Minecraft, säger Nick Rutley.

Text/foto Kristina Strand Larsson

Fakta
10-11 mars 2016 genomfördes studenttävlingen Drivhuset24 på Orkanen på Malmö högskola för tionde gången. Sextio studenter/tio team låstes in i Malmö högskolas bibliotek och fick 24 timmar på sig att lösa företagscase. Teamen bestod av studenter från Malmö högskola, Lunds universitet, Lunds tekniska högskola och Sveriges lantbruksuniversitet.