Fred på jorden – och en resa till New York

Önskeklappen hade varit en resa till New York.
Men det Axel Nerbring hoppas på är kläder och pengar till en ny dator.

Det bästa med julen då?
– Julmaten och julklapparna.
Vi träffas i Limhamns församlingshus, dagarna innan 2:a advent. Axel Nerbring kommer direkt från plugget. Mörkblå dunjacka, militärgröna byxor och svarta gympaskor. Han har tagit bussen från Slottsstadens skola, berättar han, där han bara har ett par veckor kvar på näst sista terminen. Just nu är de mitt inne i en rätt jobbig – men också viktig – period, med många läxor och prov. I slutet av januari är det dags att välja till gymnasiet.
– Det lutar åt S:t Petri och samhällsprogrammet med inriktning mot beteende, säger han.

Limhamns församlingshus är välkänd mark för Axel Nerbring. Under hösten har han deltagit i en av kyrkans konfirmationsgrupper där.
Ett år för sent, säger han, och syftar på att han är ett år äldre än de flesta av sina konfirmandkamrater.
– Jag skulle egentligen ha gått förra året, men kunde inte bestämma mig. Till slut blev det för sent att anmäla sig, konstaterar han.
Nu trivs Axel Nerbring jättebra.
– Det är kul att lära känna nya människor. Och så har vi intressanta samtal om Gud, vem han är och vad han är. Men också om världen och människorna, hur vi ska bete oss mot varandra.
Till våren väntar en konfirmationsresa till Prag.
– Fyra dagar, tror jag. Det ska bli jätteroligt.

Just nu ser han mest fram emot det stundande jullovet. Sista dagen i skolan är den 22:e december. Julafton firar han ihop med familjen: mamma, pappa, storebror Oskar, mormor och morfar samt farmor och farfar.
– Julafton är jättemysig. Efter julmaten brukar vi sätta oss i vardagsrummet för att öppna paketer. Vi öppnar en i taget, så att alla ser vad de andra får, berättar Axel Nerbring.
Dagarna efter julafton blir det kompishäng, datorspel och kanske nån timmes badminton. Ett eller ett par besök i kyrkan hoppas han också hinna med innan det är dags för nästa stora händelse.
– Jag fyller 15 år den 28 december.
Om du fick önska dig en enda sak i jul, vad skulle det bli?
– Det är nu man ska svara fred på jorden, eller hur? säger Axel Nerbring och skrattar.
– Men något lite mer realistiskt … kanske en resa med familjen till New York.

Text/foto: Göran Engström