”Man måste längta själv”

Många söker en andlig dimension i livet, men vet inte riktigt hur de ska hitta den. En som sökte och fann, är ingenjören Ingrid Lundell. Hon följde sin längtan och tog olika vägar för att hitta sig själv och sin relation till Gud.

Vad var det som fick dig intresserad av andlig fördjupning?
– Det började med att jag drabbades av en utmattningsdepression. Jag ville veta varför detta drabbat mig, och jag kände att jag ville lära känna och förstå mig själv bättre. Jag fick tips från två olika personer att prova Enneagrammet, en kurs som bland annat syftar till att ta reda på vad det är som styr oss, hur vi fungerar och tänker. Det var oerhört lärorikt. Efter det gick jag vidare till Katekumenatet, som är lite som en konfirmation för vuxna.
Jag har varit ganska skeptisk till kyrkan och kristendomen tidigare, och det var egentligen inte ett naturligt steg för mig. Men när jag pratat med kursledaren om det, så bestämde jag mig ändå för att testa.

Hösten 2014 började jag en kurs som heter Retreat i vardagen, som bland annat innebär att man ska meditera på egen hand en halvtimme varje dag. Speciellt vid ett av dessa tillfällen kände jag att jag fick en väldigt nära kontakt med Gud. Det var en oerhört stark upplevelse. Efter det har jag provat både Stilla helg, där man mediterar i grupp över en bibeltext, och Retreat på egen hand, där man med hjälp av olika texter fördjupar kunskapen om sig själv.

Vad har den andliga fördjupningen gett dig?
– Ett nytt liv! Jag känner en helt annan frihet, harmoni och tolerans idag, både mot mig själv och mot andra. Jag har en öppenhet och ett lugn som jag kan landa i när det blåser. Jag har fått en nöjd-med- livet känsla.

Skulle du rekommendera andra att prova?
– Naturligtvis. Men man måste nog längta lite efter det själv också, annars tror jag inte att man är mottaglig. Det är inte alla som vill gräva i sig själv, det är något man måste vara mogen för. Jag var ju själv skeptisk till kyrkan i början, och blev därför överraskad över den öppenhet och frihet i diskussionerna som finns i grupperna. Det är högt i tak så det bara stänker om det, man behöver aldrig vara rädd för att säga vad man tänker.

Tänker du delta i fler grupper för andlig fördjupning?
– Absolut, men jag har inte bestämt vilka än. Jag känner att jag vill utvecklas ännu mer inom det här området, och även lära mig mer om mig själv. Jag fortsätter med Retreat på egen hand fram till hösten, sedan får vi se efter det vad som händer. Det finns många retreater och meditationsgrupper som jag är sugen på att testa.

Text: Göran Engström. Foto: Kristina Strand Larsson.

Artikeln har tidigare publicerats i Svenska kyrkan Malmös magasin Trovärdigt 3 2016.